ריאליטי בעמק – אדריכל הקיבוץ

תקציר הפרקים הקודמים

שרון ודורון רכשו מגרש בקיבוץ, בעמק חפר, מול נוף משגע. אך  אליה וקוץ בה, המגרש במדרון וכולל מדרגה של מטר וחצי המחלקת אותו לשניים.

גיבשנו תכניות אדריכליות אשר עונות על צרכי המשפחה ומתמודדות עם המדרגה הגדולה שבאמצע המגרש, והגשנו לאישור ראשוני לאדריכל הקיבוץ. מחכים.

הערות אדריכל הקיבוץ

היינו מלאי ציפייה להערות מאדריכל הקיבוץ. הקיבוץ הרי צייד אותנו בחוברת גדולה עם הנחיות לבנייה בנוסף להנחיות של המועצה המקומית.

אחת ההנחיות יוצאות הדופן הייתה, שהקומה השנייה תיסוג 2 מטר מקו הבניין.

כאן המקום להסביר מהם קווי הבניין.

בכל מגרש לבניה, נדרשת המועצה המקומית לסמן  את קווי הבניה, כלומר את האזור במגרש בו מותר להעמיד את הבית. בדרך כלל קווי הבניה מסומנים במקביל לקווי המגרש עם נסיגה של 3 עד 5 מטר מהקצבות.

אצלנו המגרש הוא בחזית מעוגלת לרחוב ולכן גם קווי הבנייה הם כאלו. לכן אם הבית ישר הרי שהקומה השנייה צריכה לסגת בחלקה אחורנית יחסית לקווי הבניה ולא כולה יחסית לקומת הקרקע העיקר שהיא לא תתקרב לקווי הבנייה יותר מ-2 מטרים.

כך תכננתי, קומה שניה שהחדר המזרחי נמצא בקו אחד עם קומת הקרקע והשאר נסוגים. אדריכל הקיבוץ העיר שכל הקומה השנייה צריכה לסגת אחורנית. עם ההערה הזו היה קל להתמודד, זה כמו תקנון משפטי, הוא צריך להיות מדויק וצריך לעקוב אחריו לפרטים ורצוי גם למצוא את הפרצות. אני מניחה שהמשורר התכוון לא לקו הבניין אלא לקו המבנה עצמו אבל ברגע שכך נכתב, ואלו היו ההנחיות לתיכנון הרי שזה חייב להיות מאושר וכך היה, אדריכל הקיבוץ אישר את זה לבסוף.

הקו המעוגל הוא קו הבניין. רק בתוך האזור הזה מותר להעמיד את הבית.

תוכנית ריהוט קומה א

רואים איך כל הקומה השנייה שומרת על מרחק של 2 מטר מקווי הבנייה.

.

הדבר השני היה יותר קשה.

.

אני תכננתי פרגולה גם על הקומה השנייה, מהרבה טעמים: דבר ראשון, הצללה. זו חזית דרומית ומשום שכך, היא מאד חמה ,ולכן יש צורך בהצללה גם על הפתחים של הקומה השנייה וגם על תקרת קומת הקרקע. הצללה נכונה הופכת את כיוון דרום לכיוון אידיאלי, יש ממנו תמיד שמש לכן בית שפונה דרומה תמיד מואר, ואם דואגים להצללה הנכונה הרי שבקיץ נכנס רק אור ולא שמש ובחורף, כשהשמש נמוכה היא נכנסת לבית מתחת לפרגולה ומחממת אותו. חשיבה ירוקה פשוטה, וארץ ישראלית מובהקת. בנוסף, תכננתי שאת כל הבית יחבוק רלס מתכת- לא ממש בניה אלא משהו קל שייתן קונטור אחיד למבנה. את כל זה הסברתי לאדריכל הקיבוץ ולא עזר מאום, הוא לא אישר את הפרגולה ולא את רלס הפלדה וחזר על ההנחיה שיש לסגת 2 מטרים אחורנית בקומה השנייה. הוא הציע שאערער על ההחלטה שלו למזכירות הקבוץ.

.

התכוננתי לצאת למלחמה בזכות הפרגולה.

.

אחרי מספר ימים שרון ודורון התקשרו ואמרו שהם מוותרים, לא שווה להם להתמהמה עוד והם רוצים להמשיך בתהליך כדי להגיש כבר את התוכניות לוועדה לתכנון ובניה כדי לקבל היתר.

.

שרון: "אני לא אכחיש שהתאכזבנו מאוד מהערת האדריכל לגבי הפרגולה בקומת הילדים, גם מהסיבות הפרקטיות שאורלי מנתה וגם מהתחושה שנוצרה אצלנו שאנחנו מתפשרים ללא הרף על החלומות שגרמו לנו להתחיל את תהליך הבניה. בעיקר הפריעה לנו ההחלטה מהפן העיצובי- מאוד אהבנו את שילוב רלס המתכת המודרני עם הבריקים והמראה הכפרי יותר של הבית. התייעצנו עם מס' חבר'ה בקיבוץ וכן עם מנהלת הקהילה, ומהם הבנו שמערעור לא יצמח דבר מלבד בזבוז זמננו (וזה עוד לפני שהגשנו את התוכניות לוועדה האזורית לתכנון בניה), ולכן לאחר התלבטויות החלטנו לוותר על הרעיון."

.

הבנתי אותם. זה הבית שלהם, לוחות הזמנים שלהם, הכסף שלהם, נעתרתי לבקשתם ושיניתי את החזית בהתאם. גם יפה, לא?

.

חזית-מערבית-ללא-פרגולה

.

התהליך מול אדריכל הקיבוץ לקח חודשיים, עד עכשיו אנחנו שישה חודשים לתוך התהליך.

.

על זה קיבלנו את חתימה האדריכל והמשכנו להגשה להיתר בניה.

לפוסט הקודם בריאלטי בעמק לפוסט הבא בריאלטי בעמק .

Reader Interactions

Leave A Reply