ריאליטי בעמק – מכרז קבלנים ותחילת בנייה

תקציר הפרקים הקודמים

שרון ודורון רכשו מגרש בעמק, מול נוף משגע. גיבשנו תכניות אדריכליות אשר עונות על צרכי המשפחה ומתמודדות עם המדרגה הגדולה שבאמצע המגרש. יש היתר בניה, יש תוכניות עבודה. כל שנותר הוא לבחור מפקח בניה, לערוך מכרז קבלנים ולבנות כבר!

מפקח, מכרז, קבלן או כמה זה הולך לעלות לי?

שלב התכנון הסתיים, יש המון תוכניות שמפרטות בדיוק את דרישות בעלי הבית אפשר להתחיל לאסוף את בעלי המיקצוע ולקבל מחירים לכל סעיף.

איך בכלל ניגשים לפרויקט בניה? דבר ראשון רצוי לבחור מפקח בניה. תפקידי המפקח הם רבים וכוללים בדיקה תמידית של טיב העבודה, והחומרים. בנוסף מפקח גם יכול לנהל את תהליך העבודה ותזמון בעלי המקצוע  אבל לא תמיד, תלוי בצורת ההתקשרות עם הקבלים. אני מקדימה את המאוחר נעצור רגע עם המפקח ונדבר על הקבלן.

אפשר לבנות בית עם "קבלן מפתח" כלומר לסגור עם קבלן על כל מפרט הבית, לקבל מחיר לכל הבית, לחתום חוזה ולהתחיל לבנות. הקבלן מצדו יביא קבלנים נוספים שיהיו קבלני משנה שלו כדוגמת קבלן אלומיניום לחלונות, אינסטלטור, קבלן איטום וכו'. תפקיד המפקח במקרה זה הוא לוודא שטיב העבודה, החומרים ורמת קבלני המשנה היא בהתאם למה שניסגר במפרט.

היתרון של השיטה הזו הוא פשטות העבודה מבחינת בעלי הבית. יש להם כתובת אחת והיא הקבלן. החיסרון הוא שיש פחות שליטה על התהליך ובעלי המקצוע.

לחילופן אפשר לעבוד עם כל הקבלנים באתר ישירות. במקרה זה למפקח יש תפקיד קריטי של תאום וניהול כל פרויקט הבניה באתר. בנוסף על המפקח להכין תקציב בניה בו הוא מפרט את הסעיפים השונים ומתמחר אותם כדי שבעלי הבית ידעו להערך בהתאם. ברוב המקרים המפקח הוא זה שמביא את קבלנים אתם הוא נוהג לעבוד. מספר הקבלנים בתהליך זה הוא רב וכולל קבלן שלד, קבלן איטום, קבלן אלומיניום (לחלונות אלומיניום , מסגר (למעקות, חלונות ברזל, מדרגות ברזל וכו'), נגר לכל עבודת הנגרות בבית, צבעי, רצף, אינסטלטור, חשמלאי, ספקים שונים (שיש, פרקט, קרמיקה, דלתות וכו') ועוד, בהתאם לדרישות.

יתרונות שיטת עבודה זו הם שאפשר לבחור את כל קבלנים וכך לשלוט בטיב העבודה ובמחיר. כל קבלן שנבחר צריך להיות מומלץ, לאחר שראיתם והתרשמתם מהעבודות שלו. האחריות על העבודה היא אישית שלו וכן ניהול הפרויקט הוא שלכם ולכם השליטה על תזמון הקבלנים.

החסרון הוא ניהול הרבה בעלי מיקצוע ותאום בניהם, ותקציב לא ברור עד הסוף.

המלצתי לכם היא לבחור מפקח, ולדון איתו בשיטת העבודה שלו.

שרון ודורון בחרו מפקח והחליטו, שהמפקח הוא זה שינהל את הפרויקט ואת הקבלנים השונים.

המפקח קיבל את התכניות ועבר עליהם. נפגשנו לעבור על הערות והבהרות שחלקם אף עודכנו בתכניות  המפקח התחיל לתמחר את הפרויקט. לצערנו, די מהר התברר שמפקח שנבחר לא עונה על הציפיות, תמחור הבית איתו הוא הרבה מעבר לתקציב, והתיקשורת איתו פגומה. שרון ודורון החליטו שעדיף להיפרד ממנו עכשיו, בתחילת התהליך, ולא למשוך את זה.

שרון: "אם יש משהו שאני יכולה לתרום מניסיוני הדל בתהליך הבניה זו המלצה חמה לבחור בעלי מקצוע שאתם מתקשרים איתם על אותו גל, מקצועיים ללא פשרות וזמינים. וכמובן- לא לוותר על מפקח בניה!!! מפקח בניה טוב יכול לעשות את כל ההבדל בין תהליך בניה שהוא סיוט לבין תהליך רגוע (עד כמה שניתן…), זורם ועם כמה שפחות כאבי ראש."

הם המשיכו להיפגש עם מפקחים עד שבחרו שוב, מפקח מומלץ ונראה שכולם "משדרים על אותו גל."

פגישת עבודה לפני תחילת בניה

נפגשנו שוב להבהרות על התוכניות. הוא יצא למכרז קבלנים, נבחר קבלן שהוא נוהג לעבוד איתו ושגם המחיר שלו התאים לתקציב. ויצאנו לדרך!

נפגשנו המפקח דני מלטיז, הקבלן ואני לפגישת עבודה על כל תוכנייות השלד. עברנו על כל התוכנייות והשאלות שהיו.

התחילו קדיחות הכלונסאות באתר. יש התרגשות!

קדיחת כלונסאות
קדיחת כלונסאות

שרון: "היום הגדול הגיע, והתחילו עם קידוחי היסודות. איזה אושר!!! אחרי שנתיים של תיכנונים, ריצות והמתנה ארוכה להיתר, התחלנו לבנות את בית חלומותינו. הכנו בקבוקי יין, כיבוד ושתיה קלה לפועלים. בנוסף, כל אחד מבני המשפחה, כולל הילדודעס, כתב ברכה לרגל המאורע, הכנו הרבה מטבעות קטנים ואת כל הכבודה הזו טמנו ביסודות… אמונות טפלות יש לרוב, אז העדפנו לכסות את כל האפשרויות.  אם לא יעזור, לפחות לא יזיק 🙂 בהצלחה לנו!"

מעכשיו, מבטיחה עידכון שוטף על התקדמות הבניה. פחות מילים, יותר תמונות.

עד הפעם הבאה, יום נהדר לכולם

שלכם

אורלי

לפוסט הקודם בריאלטי בעמק לפוסט הבא בריאלטי בעמק .

Reader Interactions

תגובות

  1. הי
    כתבה נחמדה – גם אני בונה כעת בית ומחפשת מפקח…
    האם המפקח שהוזכר בכתבה עובד גם באזור הצפון? כפר תבור ?….
    אשמח לתגובה כלשהי

    ענת

  2. שלום. אנו בונים בצפון ויצאנו למכרז מפקח/קבלן מפתח. הבעיה שהתעוררה היא שעם כל מי מבעלי המיקצוע האלה שדיברנו, טענו שכדי לתת לנו מפרטי תקציב בניה ותימחור, הם צריכים כתב כמויות ופרטי בניין אדריכליים וגמר מהאדריכל שלנו. מאידך, מן האדריכל שלנו קיבלנו רק את שירטוטי החזיתות והחתכים הכוללות הערות ביצוע שאינן כוללות פרטי גמר, סוגי חומרים, מפרטי אלומיניום ופרטי כמויות, והוא מסרב לתת לנו כתב כמויות (כאמור לקרמיקה, אלומיניום וכו׳ ) בטענה שאין זה מתפקידו ושמענה לזה צריך לינתן לנו ע״י מפקח הבניה שלקחנו או בתוספת תשלום (של כ-2000 ש״ח) עבורו או לגורם/למפקח כלשהו (נ.ב. כתב כמויות עבור שלד קיבלנו מהמהנדס). שאלתי היא, האם אין זה מתפקידו של האדריכל לכלול כתב כמויות? בחוזה בינינו יש סעיפים המדברים על ״הכנת תוכניות פרטי בניין אדר׳ ופרטי גמר, מפורטות ומוסברות כדרוש לביצוע העבודה האדריכלית״. האם הכוונה גם לכמויות?

    • לשאלה הארוכה שלכם יש תשובה קלאסית "זה תלוי.." 🙂

      זה תלוי בהסכם ההתקשרות שלכם עם האדריכל. כל אחד עובד אחרת ונותן סל מוצרים קצת שונה.

      בנוסף יש דברים שהם "קלאסים" אדריכלות כמו חלונות ודברים שהם יותר עיצוב פנים כמו קרמיקה שפחות מקובל לקבל מאדריכל/ית אלא ממעצב/ת פנים.

      לסיום אומר ש 2000ש"ח תוספת לכל זה בהנחה שזה לא היה כלול מראש נשמע לי זול מאד. אם תלכו על זה ודאו בדיוק את תכולת התוספת הזו.
      בהצלחה
      אורלי

Leave A Reply