אורלי אביטל, אדריכלות ועיצוב פנים

פנימיית שבילים

שיפוץ כולל

פנימיית 'שבילים' הינה פנימייה פוסט-אישפוזית לנערים ונערות בעלי קשיים נפשיים, רגשיים והתנהגותיים בני 12-18.
מטרת העיצוב הייתה ליצור לילדים אלו בית. רצינו לתת לילדים אלו חוויה שונה לגמרי משהייתה להם לאחר אישפוז ממושך בבתי חולים פסיכיאטרים מהם באו.

הפנימייה הוסבה בשיפוץ עמוק ממעונות סטודנטים מתפוררים לפנימיה מוקפדת בתהליך עיצובי הנקרא עיצוב מבריא או באנגלית Therapeutic Design. בעיצוב מבריא אנחנו שמים את החניך במרכז ויוצרים סביבו עיצוב אשר יגרום לו להרגיש פחות חולה ואף ימריץ אותו להרגיש שהוא יכול להבריא.  המטרה היא לייצר עיצוב ביתי ונעים והרחוק ככל שניתן מאווירה מוסדית אפרורית שהיינו יכולים לדמיין במוסד מעין זה. כל זה מבלי להתפשר על אמצעים אשר יאפשרו לצוות לנהל את המקום ולתת לחניכים את הטיפול לו הם זקוקים.

יש לציין שעיצוב מבריא מבוסס על מחקרים אשר מראים בברור את השפעת העיצוב על מצבו של החולה (Evidence Based Design). עיצוב מבריא משפיע על משך ההחלמה, דופק, הזעה, ריצוד אישונים ורמות הורמונים. העיצוב בפנימייה נשען על מחקרים אלו.

למרות התקציבים הקפוצים, בחשיבה לעומק נוצר בסופו של דבר מרחב עיצובי תומך הבראה.

הפנימיה משרתת את הילדים כבר שנה ועתה הושלם מבנה נוסף. נפלא לגלות כמה הילדים מוקירים ושומרים על הפנימייה מפני נזקים והשחתה. נראה כי תאוריית ה"חלון השבור" של ג'וליאני מתממשת פה הלכה למעשה. תן לילדים סביבה מהוגנת, מוקפדת שמכבדת אותם והם מחזירים לה אהבה ושומרים עליה.