בתים מבפנים וגם מבחוץ

 

ריצפה מצויירת בבית הדסה

סוף סוף לא ויתרתי לעצמי, ולא המצאתי תירוצים של קר, חם, גשם, ואין חניה וקבעתי עם שתי חברות ליומים טיול בירושלים בעקבות ארוע בתים מבפנים שהיה בעיר בסוף השבוע האחרון.

אז קודם כל זו מתנה נהדרת שיש סיבה שממש מוציאה אותי מאזור השרון להסתובב בחוצות ירושלים. העיר פשוט יפה. בתי האבן הישנים שלה, עם הקשתות בחלונות, המרפסות, מעקות הברזל התריסים והחלונות פשוט עושים לי את זה. אז מיעד ליעד פשט תענוג להרים את העיניים ולהסתכל.

יום שישי טילנו במרכז העיר, היינו בבית הדסה. בית  יפהפה שמשומר חלקית לטעמי. היום יושבת שם  מרפאת חוץ של בית חולים הדסה. הבית מלא רצפות מצויירות מסוגים שונים.

קירות עבים, חלונות עמוק בגומחות וספי חלון מאבנים שלמות וענקיות.

בית הדסה
בית הדסה, גרניום במרפסות


ריצפה מצוירת בבית הדסה
חלון בנישה, אבן ספה גדולה, בית הדסה
שער ברחוב אתיופיה, ירושלים

הבית עומד ברחוב אתיופיה, שזה רחוב קטן וצדדי לגמרי ואי אפשר ללכת בו ולא להתפעל מהדלתות והשערים כמובן מהכנסייה האתיופית שמתחבאת שם. גם כשעמדנו בבית הדסה והסתכלנו לחצרות הבתים השכנים, גודל החצרות הוא פשוט עצום. עדיין נשאר בממדים של פעם, היתה חצר!

שער ברחוב אתיופיה, ירושלים
השער של הכנסייה האתיופיות ברחוב אתיופיה בירושלים
הכנסייה האתיופית, ירושלים

משם המשכנו לטלביה לוילה ג'אלט שעברה שיפוץ לא מזמן. החזיתות שלו מהממות עם שילוב של שתי

חזית עם שני סוגי אבן ואריחים ארמנים

סוגי אבנים לקבלת צבעוניות ואריחים ארמנים לקישוט. היום חייה בו משפחה שהגיעה מארה"ב. גם כאן הריצפה מצויירת בחלקה ובחלקים אחרים עשו שימוש בשני סוגי שיש; לבן ושחור לקבלת מעויינים יפיפים. בכל הבית רהיטי ארט דקו מרהיבים, פשוט כמו מוזאון. כנסו לכתבה כדי לקרוא עוד על הבית.

אחרון חביב לאותו יום נסענו לעין כרם היפה לבית ליפשיץ-ברוטשטיין שמענו על מלאכת השיחזור של בית המגורים היפה הזה. איכשהו לא צילמתי כלום פה (התעייפתי?) אז הנה תמונות מהאתר של הארוע.

עין כרם בית משוחזר
עין כרם בית משוחזר

בשבת החלטנו להתחיל במנזר סנט צ'רלס בורומיאו במושבה הגרמנית, למרות התור הארוך לא התיאשנו אבל בסוף התאכזבנו. המבנה יפיפה מבחוץ אז כצפוי סגפני מבפנים כיאה למנזר. צילמתי את המעקה של אחת המרפסות שם. כל אותו יום חשבתי על תיכנון מעקות עם כל כך הרבה פרטים ושעדיין נראים עדינים להפליא.


מנזר סנט צ'רלס בורומיאו, המושבה הגרמנית, ירושלים

משם נסענו למוסררה, תמיד ידעתי שמוסררה זו שכונה לא משהו, פשע, סמים,  ומעולם לא הייתי בה.  אוי כמה שהיא יפה! חנינו ליד "בית החולים הצרפתי", המבנה היפה שמול החומות, שעדיין ניכרים סימני היריות מהימים שירושלים היה מחולקת.

בית החולים הצרפתי, מוסררה, ירושלים

משם הלכנו ברגל לבית ניקול וג'ף גפני.מבנה אבן יפה, בורות מים מתחת שהפכו למרתפים.  לגור בתוך היסטוריה. כנסו לכתבה לקרוא עוד.

נישאר לי הרבה טעם של עוד,חבל ששערי הבתים נפתחו רק בין 10-13 ברוב המיקרים. היו עוד הרבה יעדים שרצינו לראות ואו שהתורים היו ארוכים מידי או שכבר עברנו את שעות הביקור, אבל היה שווה ותודה רבה על ההזדמנות לראות מבפנים וגם מבחוץ.

 

 


Reader Interactions

תגובות

  1. כרגיל, אורלי, יש לך עין מקצועית. ניכר בך הרגישות וההבנה של הארכיטקטורה. כל לקוח שלך, וכל פרויקט שניהלת מגלם בחובו את כל הידע והניסיון שלך. המשיכי להצליח.

Leave A Reply